Przejdź do głównej zawartości

Warzywa i owoce — zabawy wspierające zmysły

zabawy sensoryczne z owocami i warzywami
Zabawy sensoryczne, inaczej zabawy wspierające zmysły, to wszelkie czynności pobudzające właściwe odbieranie świata poprzez układ neuronalny naszego ciała i przetwarzania odczuwanych bodźców. Zachęcają one dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania rzeczywistości wokół. Mają ogromne znaczenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wspierają wielozmysłowe poznawanie otoczenia, rozwój neuronalny i wyostrzają zmysły. Krótko mówiąc, wspierają współdziałanie ciała z umysłem i jest to również nauka przez zabawę. Z powodzeniem można do nich wykorzystać przedmioty codziennego użytku, zabawki, a także owoce czy warzywa, które z natury są dostarczają pełni wrażeń. Pomysł zabawy sensorycznej z jedzeniem to nieraz dodatkowy element zachęcający niejadka bądź „powściągliwego smakosza” do spróbowania nowości. Takie namacalne doświadczanie otoczenia połączone z zabawą zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i stymuluje ich rozwój.

Zabawy wspierające zmysły z wykorzystaniem warzyw i owoców to doskonały sposób nie tylko na integrację sensoryczna i wzbogacanie doznań dziecka, ale również zachęta do korzystania ze zdrowych przekąsek i oswojenie ze zdrową żywnością. Poniższe propozycje rozwijają ponadto słownictwo i kształtują umiejętności opisywania i określania rzeczywistości.

Worek z warzywami i owocami

zabawa stymulująca zmysł dotyku (i węchu)

Potrzebne: owoce typu: jabłko, gruszka, kiwi, mandarynka, pomarańcza, śliwka, nektarynka, brzoskwinia, banan itp.; warzywa typu: pomidor, ogórek, patison, papryka, ziemniak, cebula, por, seler, marchewka, pietruszka itp.

Przebieg zabawy jest bardzo prosty i klasyczny. Dzieci najpierw zapoznają się z wyglądem i dotykiem przygotowanych warzyw oraz owoców. Nie mogą to być produkty zbyt miękkie, brudzące ani zbyt soczyste, ponieważ łatwo je zgnieść i zbytnio pobrudzić się nimi. Zadaniem dzieci jest bowiem rozpoznanie warzyw i owoców umieszczonych później w worku. Identyfikacji dokonuje się poprzez dotyk.

Owoce i warzywa powinny zatem być zróżnicowane pod tym względem: włochate (kiwi), okrągłe, chropowate, gładkie (jabłko, papryka), podłużne (ogórek, por, marchewka, pietruszka), nieregularne (papryka), małe (mandarynki, kiwi, śliwki), duże, kilkuwarstwowe (cebula, por) itp.

W zaawansowanej wersji zabawy rozpoznanie może dokonywać się na podstawie węchu.

wielozmysłowa degustacja

Wielozmysłowa degustacja

zabawa stymulująca zmysły smaku, dotyku i węchu

Potrzebne: warzywa i owoce, które można spożywać na surowo

Na początek warzywa i owoce należy pokroić na kawałki umożliwiające zjedzenie ich w całości. Pokrojone produkty dajemy do degustacji dziecku lub kilkorgu dzieci. Zadaniem ich jest spróbować każdego warzywa i określić jego smak, zapach, twardość oraz soczystość.

Dlaczego integracja sensoryczna i zabawy sensoryczne są ważne?

Integracja sensoryczna to proces organizujący funkcjonowanie zmysłów, które zapewniają człowiekowi właściwy odbiór i reakcje na wszystkie bodźce z otoczenia, uwzględniając także zmysł równowagi i orientacji układu własnego ciała (propriocepcja).

Mózg, który dokonuje rozpoznania i połączenia otrzymywanych doznań z wcześniej zgromadzonymi doświadczeniami, pozwala na prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz adekwatną odpowiedź organizmu. Dlatego tak istotne jest dostarczanie wielozmysłowych doznań na każdy kroku, np. poprzez zabawy wspierające zmysły. Budujemy w ten sposób pamięć neuronalną i bazę, z której mózg czerpie potem odpowiednie reakcje na bodźce. 

Właściwie funkcjonujący zmysł słuchu podpowie m.in., kiedy przyciszyć radio, zmysł dotyku każe cofnąć rękę od ognia, a prawidłowy zmysł równowagi nie pozwoli przewrócić się na kamienistej drodze. Wzbogacanie sfery zmysłowej wzbogaca umiejętności i reakcje.

 


Więcej zabaw i treści z zakresu:


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MDS — Metoda Dobrego Startu Thei Bugnet i Marty Bogdanowicz

  Polisensoryczne poznawanie świata wspiera Metoda Dobrego Startu opracowana pierwotnie we Francji a zaadaptowana na grunt polski przez Martę Bogdanowicz. Początkowo przeznaczona ona była do rehabilitacji osób z nabytymi zaburzeniami ruchowymi i miała charakter leczniczo-relaksacyjny . Następnie przystosowano ją do pracy z dziećmi , opierając się na zabawach ruchowych oraz funkcjach percepcyjnych, niezbędnych podczas pisania, a także uaktywniania i usprawniania funkcjonowania ośrodków w mózgu uczestniczących w procesach pisania i czytania .

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.

EPR — Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej

  Edukacja przez ruch, w skrócie EPR ( Education Through Movement — ETM) to pedagogiczny system nauczania i terapii wspierający polisensoryczne poznawanie świata stworzony przez Dorotę Dziamską. Opracowała ona zbiór technik i metod kształcenia wyprowadzonych z ruchu naturalnego, swobodnego lub rytmicznego w wyniku eksperymentów i obserwacji przeprowadzanych zarówno na gruncie szkoły, jak i przedszkola. Naukową bazę dla systemu Edukacji przez ruch stanowi poznawcza teoria rozwijającego się dziecka prof. Ryszarda Więckowskiego. Związek z tym systemem mają także Teoria Integracji Sensorycznej J. Ayres oraz Lingwistyczna teoria nauki czytania prof. R. Pawłowskiej.