Przejdź do głównej zawartości

Warzywa i owoce — zabawy wspierające zmysły

zabawy sensoryczne z owocami i warzywami
Zabawy sensoryczne, inaczej zabawy wspierające zmysły, to wszelkie czynności pobudzające właściwe odbieranie świata poprzez układ neuronalny naszego ciała i przetwarzania odczuwanych bodźców. Zachęcają one dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania rzeczywistości wokół. Mają ogromne znaczenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wspierają wielozmysłowe poznawanie otoczenia, rozwój neuronalny i wyostrzają zmysły. Krótko mówiąc, wspierają współdziałanie ciała z umysłem i jest to również nauka przez zabawę. Z powodzeniem można do nich wykorzystać przedmioty codziennego użytku, zabawki, a także owoce czy warzywa, które z natury są dostarczają pełni wrażeń. Pomysł zabawy sensorycznej z jedzeniem to nieraz dodatkowy element zachęcający niejadka bądź „powściągliwego smakosza” do spróbowania nowości. Takie namacalne doświadczanie otoczenia połączone z zabawą zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i stymuluje ich rozwój.

Zabawy wspierające zmysły z wykorzystaniem warzyw i owoców to doskonały sposób nie tylko na integrację sensoryczna i wzbogacanie doznań dziecka, ale również zachęta do korzystania ze zdrowych przekąsek i oswojenie ze zdrową żywnością. Poniższe propozycje rozwijają ponadto słownictwo i kształtują umiejętności opisywania i określania rzeczywistości.

Worek z warzywami i owocami

zabawa stymulująca zmysł dotyku (i węchu)

Potrzebne: owoce typu: jabłko, gruszka, kiwi, mandarynka, pomarańcza, śliwka, nektarynka, brzoskwinia, banan itp.; warzywa typu: pomidor, ogórek, patison, papryka, ziemniak, cebula, por, seler, marchewka, pietruszka itp.

Przebieg zabawy jest bardzo prosty i klasyczny. Dzieci najpierw zapoznają się z wyglądem i dotykiem przygotowanych warzyw oraz owoców. Nie mogą to być produkty zbyt miękkie, brudzące ani zbyt soczyste, ponieważ łatwo je zgnieść i zbytnio pobrudzić się nimi. Zadaniem dzieci jest bowiem rozpoznanie warzyw i owoców umieszczonych później w worku. Identyfikacji dokonuje się poprzez dotyk.

Owoce i warzywa powinny zatem być zróżnicowane pod tym względem: włochate (kiwi), okrągłe, chropowate, gładkie (jabłko, papryka), podłużne (ogórek, por, marchewka, pietruszka), nieregularne (papryka), małe (mandarynki, kiwi, śliwki), duże, kilkuwarstwowe (cebula, por) itp.

W zaawansowanej wersji zabawy rozpoznanie może dokonywać się na podstawie węchu.

wielozmysłowa degustacja

Wielozmysłowa degustacja

zabawa stymulująca zmysły smaku, dotyku i węchu

Potrzebne: warzywa i owoce, które można spożywać na surowo

Na początek warzywa i owoce należy pokroić na kawałki umożliwiające zjedzenie ich w całości. Pokrojone produkty dajemy do degustacji dziecku lub kilkorgu dzieci. Zadaniem ich jest spróbować każdego warzywa i określić jego smak, zapach, twardość oraz soczystość.

Dlaczego integracja sensoryczna i zabawy sensoryczne są ważne?

Integracja sensoryczna to proces organizujący funkcjonowanie zmysłów, które zapewniają człowiekowi właściwy odbiór i reakcje na wszystkie bodźce z otoczenia, uwzględniając także zmysł równowagi i orientacji układu własnego ciała (propriocepcja).

Mózg, który dokonuje rozpoznania i połączenia otrzymywanych doznań z wcześniej zgromadzonymi doświadczeniami, pozwala na prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz adekwatną odpowiedź organizmu. Dlatego tak istotne jest dostarczanie wielozmysłowych doznań na każdy kroku, np. poprzez zabawy wspierające zmysły. Budujemy w ten sposób pamięć neuronalną i bazę, z której mózg czerpie potem odpowiednie reakcje na bodźce. 

Właściwie funkcjonujący zmysł słuchu podpowie m.in., kiedy przyciszyć radio, zmysł dotyku każe cofnąć rękę od ognia, a prawidłowy zmysł równowagi nie pozwoli przewrócić się na kamienistej drodze. Wzbogacanie sfery zmysłowej wzbogaca umiejętności i reakcje.

 


Więcej zabaw i treści z zakresu:


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Strategie terapeutyczne i praktyczne informacje, jak ćwiczyć zmysł smaku (SI)

Smak to jeden z głównych zmysłów i jak pozostałe rozwija się już w życiu płodowym. Wydaje się mniej ważny od pozostałych, ale przecież, gdybyśmy nie odczuwali smaku potraw, jak dużo moglibyśmy zjeść? Czy wyczulibyśmy zagrożenie w jedzeniu (np. zepsucie, toksyny), jeśli nie spróbowalibyśmy go? Dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć zmysł smaku od urodzenia, zwłaszcza gdy pojawiają się dysfunkcje w jego zakresie.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej , czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.