Przejdź do głównej zawartości

Poznawanie wielozmysłowe świata podczas zabawy z wiatrem

Małe dzieci odczuwają ogromną potrzebę zdobywania wiedzy o świecie i warto ją zaspokajać. Podstawą edukacji jest praktyka — doświadczenia. Należy jednak pamiętać, że stanowią one jedynie zaproszenie do poznawania świata, a bez odpowiednich wyjaśnień ze strony dorosłego są bezużyteczne. Przyroda oferuje mnóstwo okazji do poznawania ciekawych zjawisk, rzeczy, zachowań. Żadna zabawka tego nie zastąpi. Poza domem, a często i poza miastem, dzieci mogą przekonać się, że istnieje wiele zwierząt, roślin, miejsc, które czekają na odkrycie przez nie i dostarczają wiedzy o świecie. Stąd zabawy na dworze posiadają ogromny wymiar dydaktyczny i rozwojowy. Są niezwykle istotne z punktu widzenia integracji sensorycznej.

Jak wykazano, dzieci spędzające wiele czasu na łonie natury są w życiu odważniejsze i łatwiej radzą sobie z napotykanymi problemami. Możliwość spędzenia tego czasu z rodzicem dodatkowo je wzmacnia o pozytywne wzorce i poczucie bezpieczeństwa, budując właściwe relacje w rodzinie. Dobry kontakt z bliską osobą wspiera rozwój układu nerwowego i wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za radzenie sobie ze stresem. Wyprawy i doświadczenia pomagające dziecku poznać cuda natury wpływają na rozwój spostrzegawczości oraz koncentracji. Prezentowane zabawy z wiatrem i motywem wiatru na dworze, jak i w domu uwrażliwiają zmysły dziecka, wspierając ich percepcję. Stanowią także doskonały sposób na wspieranie kreatywności i umiejętności motorycznych dziecka

Przebywanie na świeżym powietrzu przy różnych warunkach pogodowych wzmacnia do tego odporność malucha.

Motyw wiatru można wykorzystać również w zabawach ruchowych w domu i przedszkolu, warto jednak najpierw zapoznać zmysły dziecka z siłą i charakterem tego zjawiska pogodowego.

Wiek: od 3 lat

Zabawy na dworze, podczas wietrznej pogody

Materiały: parasolka, piłka, chorągiewka, bańki mydlane, wiatraczki, latawiec

I.

Ustawiamy się z dzieckiem pod wiatr i otwieramy parasol, kierujemy go tak, aby poczuć siłę wiatru, próbującego wyrwać parasol z ręki. Przy okazji pokazujemy dziecku, jak zasłonić się prawidłowo parasolem i jaka różnica w odczuciach wtedy następuje.

ball-706023 640II.

Kładziemy piłkę na w miarę równej powierzchni i przyglądamy się z dzieckiem, jak wiatr ją popycha. Rozmawiamy o sile i kierunku wiatru oraz możliwościach ich wykorzystania (np. wiatraki).

III.

Zakładamy małe eksperymentarium na podwórku lub balkonie, aby określać kierunek wiatru — ustawiamy chorągiewkę i obserwujemy ją. Warto nauczyć dziecko przy okazji kierunków świata. Codzienne obserwacje pomogą utrwalić tę wiedzę, a maluchowi sprawią wiele frajdy. Przydatne do obserwacji mogą okazać się ponadto wiatraczki mocowane w ogrodzie lub na balkonie, które pomogą określić intensywność powiewów, a niekiedy także ich kierunek.

IV.

Do zabawy z kierunkiem i siłą wiatru z powodzeniem możemy wykorzystać również bańki mydlane, pokazując dziecku, jak unoszone są w powietrzu i jak ciężko wydmuchać bańki na silnym wietrze.

V.

Doskonałą zabawą na wietrze ze starszym dzieckiem będzie puszczanie latawca.



Zabawy z motywem wiatru w domu

Wieje wiatr — zabawa ruchowa

Zabawę tę najlepiej przeprowadzić z minimum dwójką dzieci, ale i z jednym wypadnie dobrze. Dorosły czyta lub opowiada o wietrze w podobny sposób do poniższego, a dziecko lub dzieci naśladują opisywane zjawiska.

Cicho, cicho, sza, sza, sza.
Wiatr nie wieje,
Stoją drzewa.
/Dziecko stoi nieruchomo./

Nagle lekko wiatr powiewa,
Kołyszą się liście na drzewach.
/Dziecko porusza lekko palcami rąk./

Ale pnie się nie ruszają,
Korzenie je mocno trzymają.
/Tupnięcie dość silne i stanowcze lewą i prawą nogą./

Nagle zrywa się wichura —
Zawisła na niebie chmura.
Teraz trzęsą się gałęzie,
Pełno liści lata wszędzie.
/Poruszanie palcami rąk i całymi rękami w różne strony./

Liście wokół nas fruwają,
Lecz korzenie się trzymają.
Deszcz zacina, wiatr się wzmaga i zaczyna się huragan.
/Do ruchów palców i rąk dołącza lekko tułów./
Teraz drzewa tańczą wkoło, wywracają się wesoło.
/Dziecko lub dzieci wywracają się./

Trzeba drzewa nowe wsadzić,
I możemy się znów bawić.
/Dziecko wstaje i można zacząć zabawę od nowa./

 

Taka zabawa ruchowa z wierszem oprócz koordynacji słuchowo-ruchowej doskonali umiejętności poznawcze dziecka i percepcję słuchową. Wzbogaca słownictwo (wichura, huragan, deszcz zacina, wiatr się wzmaga, wywracać = przewracać) i porządkuje wiedzę o świecie, stopniując natężenie wiatru. Minidrama odgrywana w ten sposób daje dziecku wspiera otwartość maluch, jego ekspresję i daje świadomość możliwości ciała oraz rozeznanie w jego schemacie.

 


Inspiracja

Nitsch C., Hüther G., Wspieranie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Olesiejuk 2011, s. 139.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MDS — Metoda Dobrego Startu Thei Bugnet i Marty Bogdanowicz

  Polisensoryczne poznawanie świata wspiera Metoda Dobrego Startu opracowana pierwotnie we Francji a zaadaptowana na grunt polski przez Martę Bogdanowicz. Początkowo przeznaczona ona była do rehabilitacji osób z nabytymi zaburzeniami ruchowymi i miała charakter leczniczo-relaksacyjny . Następnie przystosowano ją do pracy z dziećmi , opierając się na zabawach ruchowych oraz funkcjach percepcyjnych, niezbędnych podczas pisania, a także uaktywniania i usprawniania funkcjonowania ośrodków w mózgu uczestniczących w procesach pisania i czytania .

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.

EPR — Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej

  Edukacja przez ruch, w skrócie EPR ( Education Through Movement — ETM) to pedagogiczny system nauczania i terapii wspierający polisensoryczne poznawanie świata stworzony przez Dorotę Dziamską. Opracowała ona zbiór technik i metod kształcenia wyprowadzonych z ruchu naturalnego, swobodnego lub rytmicznego w wyniku eksperymentów i obserwacji przeprowadzanych zarówno na gruncie szkoły, jak i przedszkola. Naukową bazę dla systemu Edukacji przez ruch stanowi poznawcza teoria rozwijającego się dziecka prof. Ryszarda Więckowskiego. Związek z tym systemem mają także Teoria Integracji Sensorycznej J. Ayres oraz Lingwistyczna teoria nauki czytania prof. R. Pawłowskiej.