Przejdź do głównej zawartości

Idzie kominiarz po drabinie — rozwój motoryki małej i zmysłów

 

Prosta, króciutka rymowanka o kominiarzu, pamiętana z dzieciństwa przez niejednego dorosłego może odegrać znaczącą rolę w rozwoju lub terapii dziecka. Wierszyk z pokazywaniem o kominiarzu wspiera rozwój motoryki małej (profilaktyka dysgrafii), zmysłu dotyku oraz mowy. Jest też punktem wyjścia do wzbogacenia wiedzy dziecka o świecie (kominiarze nie są tak powszechnie spotykani), przydatnej przykładowo podczas terapii ORM lub SLI. Wierszyk Idzie kominiarz po drabinie z pokazywaniem to także dobre wsparcie wczesnego wspomagania rozwoju oraz terapii afazji dziecięcej.

Zabawę można przeprowadzić na dwa sposoby — jako paluszkową pokazywankę-sztuczkę lub masażyk odwrażliwiający receptory dotykowe. Za każdym razem będzie ona stymulować ruch i wyobraźnię dziecka, a poprzez opanowywanie tekstu — pamięć, uwagę słuchową i mowę. 

Wykonywanie sztuczki z palcami ćwiczy dłonie i zdolności motoryczne — niezbędne na późniejszym etapie edukacji oraz przy precyzyjnych pracach. Zabawa Idzie kominiarz po drabinie z powodzeniem może zatem być wykorzystywana podczas terapii dysgrafii. Z kolei masażyk dostarczy dziecku doznań poprzez dotyk i skórę, wzbogacając proces poznawania świata oraz pobudzając rozwój połączeń neuronalnych. Obie formy zabawy będą stymulować rozwój mózgu.

Zabawy na rączki i paluszki są odpowiednie dla dziecka w każdym wieku.

Wiek: od 2 r.ż.

Idzie kominiarz po drabinie — zabawa paluszkowa

Zabawę rozpoczynamy od skrzyżowania dłoni, tak by stykały się grzbietami, a palce jednej odpowiadały palcom drugiej. Potem recytujemy wierszyk: Idzie kominiarz po drabinie, fiku-miku, już w kominie! Kiedy kominiarz idzie, palce splatają się ze sobą. Następnie na fiku-miku dłonie należy przekręcić do wewnątrz, tworząc komin. Przewrotkę należy tak wykonać, aby jeden kciuk znalazł się w otworze zrobionym z pozostałych palców.

Idzie kominiarz po drabinie,

         (splatamy ze sobą kolejne palce)

fiku-miku,

        (przewrotka z dłoni)

już w kominie!

        (machamy kciukiem w utworzonym kominie)

  

Prosta treść i zaskakujący efekt gwarantują zmotywowanie dziecka do wykonania ćwiczenia, ale przede wszystkim pozytywnie wpłyną na jego wyobraźnię. Opanowanie ćwiczenia z kominiarzem i powtarzanie go zmniejsza ryzyko dysgrafii, ponieważ jest to precyzyjne operowanie palcami i dłońmi, wspierające rozwój manualny i motorykę małą.

Dla dużo młodszych dzieci wprowadzeniem do tej zabawy może być paluszkowa pokazywanka Miś w grocie.

Idzie kominiarz po drabinie — masażyk

Masażyki i zabawy paluszkowe na plecach dziecka to jedna z pierwszych form komunikacji pomiędzy niemowlęciem a rodzicami lub opiekunami. Ważne jest nie tyle wykonywanie ruchów i gestów idealnie jak w instrukcji, ile swobodna zabawa i komunikacja z maluszkiem poprzez dotyk. Można zatem wprowadzać dowolne modyfikacje. Taka zabawa dostarczy obu stronom wiele radości.

Jest to również dobry sposób na wzmocnienie więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodzicem.

Można wykonać wierszyk o kominiarzu w krótszej, ale też w rozbudowanej wersji, którą prezentujemy poniżej:

Idzie kominiarz po drabinie
          (spacerujemy po plecach dziecka dwoma palcami)

Po drabinie..., po drabinie...

          (wspinamy się coraz wyżej i wyżej)

Fiku miku — już w kominie!
         (łaskoczemy dziecko po szyi i wkładamy palce za kołnierzyk)

Tu zadzwoni
         (poruszamy płatkiem ucha)

Tu zapuka
        (popukujemy dziecko lekko w główkę lub gdzie popadnie)

Dzień dobry panie Kluka!
        (dajemy dziecku całuska)

Zabawy z wierszykiem Idzie kominiarz po drabinie

Obie formy zabawy z wierszykiem Idzie kominiarz po drabinie (pokazywanka i masażyk) wpisują się w ćwiczenia niezwykle istotne z punktu widzenia integralnego rozwoju dziecka i późniejszego funkcjonowania w dorosłym życiu. Nie są one trudne, ale ich rezultaty pozostają nieocenione. Zdecydowaną zaletą zabaw na palce i rączki jest również to, że możemy wykonywać je wszędzie, bez specjalnego miejsca czy akcesoriów.

Tematyka kominiarska pozwala natomiast rozszerzyć zasób słownictwa dziecka oraz jego wiedzy o świecie. Można przeprowadzić ciekawą rozmowę z dzieckiem, opowiedzieć mu o specyfice i znaczeniu pracy kominiarza, a także o jego symbolice i przesądach. Podczas zajęć terapeutycznych warto dołączyć związaną z ćwiczeniem kolorowankę.



 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MDS — Metoda Dobrego Startu Thei Bugnet i Marty Bogdanowicz

  Polisensoryczne poznawanie świata wspiera Metoda Dobrego Startu opracowana pierwotnie we Francji a zaadaptowana na grunt polski przez Martę Bogdanowicz. Początkowo przeznaczona ona była do rehabilitacji osób z nabytymi zaburzeniami ruchowymi i miała charakter leczniczo-relaksacyjny . Następnie przystosowano ją do pracy z dziećmi , opierając się na zabawach ruchowych oraz funkcjach percepcyjnych, niezbędnych podczas pisania, a także uaktywniania i usprawniania funkcjonowania ośrodków w mózgu uczestniczących w procesach pisania i czytania .

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.

EPR — Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej

  Edukacja przez ruch, w skrócie EPR ( Education Through Movement — ETM) to pedagogiczny system nauczania i terapii wspierający polisensoryczne poznawanie świata stworzony przez Dorotę Dziamską. Opracowała ona zbiór technik i metod kształcenia wyprowadzonych z ruchu naturalnego, swobodnego lub rytmicznego w wyniku eksperymentów i obserwacji przeprowadzanych zarówno na gruncie szkoły, jak i przedszkola. Naukową bazę dla systemu Edukacji przez ruch stanowi poznawcza teoria rozwijającego się dziecka prof. Ryszarda Więckowskiego. Związek z tym systemem mają także Teoria Integracji Sensorycznej J. Ayres oraz Lingwistyczna teoria nauki czytania prof. R. Pawłowskiej.