Przejdź do głównej zawartości

Wiosenna zabawa dźwiękami przyrody z piosenką i gestem

naturalna integracja sensoryczna
Wiosnę można przywitać na wiele sposobów. Najlepiej wyjść z domu i pokazać dziecku pąki na drzewach lub pierwsze kwiaty. Posłuchać śpiewu ptaków, poczuć wiatr na twarzy. Warto też wykorzystać zmiany w przyrodzie i pobawić się wraz z dzieckiem w wiosennym klimacie w domu, przy piosence. Dzięki temu zapoznamy przedszkolaka z typowymi wydarzeniami związanymi z tą porą roku, kiedy aura nie sprzyja i spacer lepiej odwołać. Wiosenna zabawa z piosenką zaprezentuje zwierzęta budzące się lub wracające po zimie do Polski. Utrwali, że jest to pora roku, w której przyroda budzi się ze snu, a pogoda bywa dość zmienna. Jest to zabawa rytmiczno-ruchowa oraz tematyczna.

Zabawa przy muzyce kształtuje uwagę słuchową dziecka, jego wrażliwość na dźwięki oraz poczucie rytmu. Powtarzalność utworu pozwala przewidywać zdarzenia, utrwala schematy i wyostrza koncentrację. Dziecko spodziewa się, co może nastąpić, więc tego wyczekuje. Naśladowanie dźwięków otoczenia i zwierząt wspiera rozwój mowy i sprawność aparatu artykulacyjnego. Pantomima rozwija wyobraźnię i motorykę dużą. Warto też opanować pamięciowo utwór i wspólnie go śpiewać, wspierając w ten sposób pamięć oraz umiejętności wokalne dziecka. 

Jeśli zdobycie nagrania nie jest możliwe, słowa piosenki można wykorzystać jako wierszyk i rytmicznie go wypowiadać.

Wiek: od 3 r.ż.

Wiosenna zabawa z piosenką — przebieg

Z piosenką Idzie Wiosna polną drogą można bawić się zarówno z jednym, jak i z kilkoma dziećmi. Jeśli jest więcej dzieci, wskazujemy, które ma wcielić się w rolę zgodną z tekstem utworu.

Zadaniem dziecka jest wcielić się w boćka, żabkę, wietrzyk lub deszczyk zgodnie z tekstem piosenki/wiersza i naśladować wydawane przez zwierzęta lub zjawiska dźwięki oraz wykonywane ruchy. Wspólna zabawa z dzieckiem pozwoli twórczo spędzić czas oraz zacieśnić więzi podczas wygłupów.

Piosenka Idzie Wiosna polną drogą

słowa: Gabriela Gąsienica, muzyka: Monika Majewska

1. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w boćka zmienił.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle — byś się w boćka zmienił.

2. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w żabkę zmienił.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum — byś się w żabkę zmienił.

3. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w wietrzyk zmienił.
Fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu — byś się w wietrzyk zmienił.

4. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w deszczyk zmienił.
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap — byś się w deszczyk zmienił.

Jeśli wykorzystujemy utwór jako wiersz, możemy stworzyć własne tematycznie związane z nim zwrotki. 

wiosenna zabawa z piosenką

 

Piosenka do pobrania ze strony Bliżej Przedszkola lub do zakupienia na płycie WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami.


Propozycja zabawy zainspirowana publikacją Wiosna w przedszkolu Bliżej Przedszkola, w której znajdują się nagrania piosenek tematycznych oraz opis zabaw ogólnorozwojowych do nich.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Warzywa i owoce — zabawy wspierające zmysły

Zabawy sensoryczne, inaczej zabawy wspierające zmysły, to wszelkie czynności pobudzające właściwe odbieranie świata poprzez układ neuronalny naszego ciała i przetwarzania odczuwanych bodźców. Zachęcają one dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania rzeczywistości wokół . Mają ogromne znaczenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wspierają wielozmysłowe poznawanie otoczenia, rozwój neuronalny i wyostrzają zmysły. Krótko mówiąc, wspierają współdziałanie ciała z umysłem i jest to również nauka przez zabawę. Z powodzeniem można do nich wykorzystać przedmioty codziennego użytku, zabawki, a także owoce czy warzywa, które z natury są dostarczają pełni wrażeń. Pomysł zabawy sensorycznej z jedzeniem to nieraz dodatkowy element zachęcający niejadka bądź „powściągliwego smakosza” do spróbowania nowości. Takie namacalne doświadczanie otoczenia połączone z zabawą zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i stymuluje ich rozwój.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.