Przejdź do głównej zawartości

Wiosenna zabawa dźwiękami przyrody z piosenką i gestem

naturalna integracja sensoryczna
Wiosnę można przywitać na wiele sposobów. Najlepiej wyjść z domu i pokazać dziecku pąki na drzewach lub pierwsze kwiaty. Posłuchać śpiewu ptaków, poczuć wiatr na twarzy. Warto też wykorzystać zmiany w przyrodzie i pobawić się wraz z dzieckiem w wiosennym klimacie w domu, przy piosence. Dzięki temu zapoznamy przedszkolaka z typowymi wydarzeniami związanymi z tą porą roku, kiedy aura nie sprzyja i spacer lepiej odwołać. Wiosenna zabawa z piosenką zaprezentuje zwierzęta budzące się lub wracające po zimie do Polski. Utrwali, że jest to pora roku, w której przyroda budzi się ze snu, a pogoda bywa dość zmienna. Jest to zabawa rytmiczno-ruchowa oraz tematyczna.

Zabawa przy muzyce kształtuje uwagę słuchową dziecka, jego wrażliwość na dźwięki oraz poczucie rytmu. Powtarzalność utworu pozwala przewidywać zdarzenia, utrwala schematy i wyostrza koncentrację. Dziecko spodziewa się, co może nastąpić, więc tego wyczekuje. Naśladowanie dźwięków otoczenia i zwierząt wspiera rozwój mowy i sprawność aparatu artykulacyjnego. Pantomima rozwija wyobraźnię i motorykę dużą. Warto też opanować pamięciowo utwór i wspólnie go śpiewać, wspierając w ten sposób pamięć oraz umiejętności wokalne dziecka. 

Jeśli zdobycie nagrania nie jest możliwe, słowa piosenki można wykorzystać jako wierszyk i rytmicznie go wypowiadać.

Wiek: od 3 r.ż.

Wiosenna zabawa z piosenką — przebieg

Z piosenką Idzie Wiosna polną drogą można bawić się zarówno z jednym, jak i z kilkoma dziećmi. Jeśli jest więcej dzieci, wskazujemy, które ma wcielić się w rolę zgodną z tekstem utworu.

Zadaniem dziecka jest wcielić się w boćka, żabkę, wietrzyk lub deszczyk zgodnie z tekstem piosenki/wiersza i naśladować wydawane przez zwierzęta lub zjawiska dźwięki oraz wykonywane ruchy. Wspólna zabawa z dzieckiem pozwoli twórczo spędzić czas oraz zacieśnić więzi podczas wygłupów.

Piosenka Idzie Wiosna polną drogą

słowa: Gabriela Gąsienica, muzyka: Monika Majewska

1. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w boćka zmienił.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle — byś się w boćka zmienił.

2. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w żabkę zmienił.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum — byś się w żabkę zmienił.

3. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w wietrzyk zmienił.
Fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu, fiu — byś się w wietrzyk zmienił.

4. Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni.
Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w deszczyk zmienił.
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap — byś się w deszczyk zmienił.

Jeśli wykorzystujemy utwór jako wiersz, możemy stworzyć własne tematycznie związane z nim zwrotki. 

wiosenna zabawa z piosenką

 

Piosenka do pobrania ze strony Bliżej Przedszkola lub do zakupienia na płycie WIOSNA W PRZEDSZKOLU zabawy ogólnorozwojowe inspirowane piosenkami.


Propozycja zabawy zainspirowana publikacją Wiosna w przedszkolu Bliżej Przedszkola, w której znajdują się nagrania piosenek tematycznych oraz opis zabaw ogólnorozwojowych do nich.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Strategie terapeutyczne i praktyczne informacje, jak ćwiczyć zmysł smaku (SI)

Smak to jeden z głównych zmysłów i jak pozostałe rozwija się już w życiu płodowym. Wydaje się mniej ważny od pozostałych, ale przecież, gdybyśmy nie odczuwali smaku potraw, jak dużo moglibyśmy zjeść? Czy wyczulibyśmy zagrożenie w jedzeniu (np. zepsucie, toksyny), jeśli nie spróbowalibyśmy go? Dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć zmysł smaku od urodzenia, zwłaszcza gdy pojawiają się dysfunkcje w jego zakresie.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej , czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.