Proste wierszyki z pokazywaniem w zabawny sposób pobudzą zmysł dotyku maluszka i wzbogacą jego słownictwo. Poniższe zabawy paluszkowe uczą orientacji w przestrzeni swojego ciała w obrębie dłoni i zaliczają się do ćwiczeń dotykowych. Można je wykorzystać podczas codziennych masażyków, pobudki lub przytulasków z dzieckiem. Sprawdzą się również, kiedy będzie potrzeba odpoczynku i małego wyciszenia po pełnej emocji zabawie. Przede wszystkim nie wymagają jednak wielkiego zaangażowania i każdy może z nich korzystać.
I. Sensoryczne powitanie to proste i bardzo popularne ćwiczenie wzbogacające zmysł dotyku oraz sprawność motoryki małej. Ponadto nazywa poszczególne charakterystyczne części dłoni, co wzbogaca słownictwo oraz wspiera orientację w obrębie własnego ciała. Ćwiczenie to możemy wykonywać na swoich dłoniach i motywować maluszka do powtarzania ruchów po nas albo witać się z dzieckiem, dotykając swoją dłonią jego dłoni itd.
Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają
(podajemy sobie z dzieckiem dłonie / dotykamy dłonią do dłoni jak w klaśnięciu)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają
(dotykamy kciukiem kciuka dziecka / lub swoich kciuków)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają
(palcami dotykamy palców dziecka / lub swoich palców)
II. Wierszyk Co robi moja ręka? przede wszystkim uwrażliwia zmysł dotyku maluszka, wzbogaca doznania sensoryczne, ale jest też dobrym zwykłym masażykiem i zabawą. Wspiera ponadto rozwój motoryki małej oraz wzbogaca słownictwa, głównie w zakresie onomatopei i nazw czynności.
Co robi moja ręka?
(pokazujemy dłoń i lekko nią machamy)
Głaszcze tak miękko
(głaszczemy plecki, dłonie, policzki, brzuszek)
Szczypie: aj, aj, aj!
(leciutko podszczypujemy wybrane miejsca: boczki, policzki, nóżki)
Tańczy: hop, hop, hop.
(podskakujemy palcami na brzuszku, pleckach, rękach i nogach maluszka)
Klaszcze: brawo! klap, klap klap.
(klaszczemy)
Mówi dobranoc: pa, pa, pa...
(robimy „pa, pa”, otwierając i zamykając dłoń)
Puka: puk, puk, puk.
(pukamy zgiętym palcem w dłoń dziecka albo plecki)
Drapie: drap, drap, drap.
(lekko drapiemy po pleckach, brzuszku, dłoniach lub policzkach maluszka)
III. Wierszyk Ręce oprócz ćwiczeń z zakresu motoryki małej i wzbogacania słownictwa wprowadza dziecko w świat liczb. Dzięki niemu możemy w prosty sposób najpierw zapoznać maluszka z jego ciałem (dłońmi), a następnie nauczyć je liczyć do pięciu. Na to nigdy nie jest za wcześnie.
RĘCE
Mam pięć paluszków u ręki lewej
(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami)
i pięć paluszków u prawej.
(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami)
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
(kręcimy dłońmi w nadgarstkach, a następnie splatamy palce obu dłoni)
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty — trochę nieśmiały.
(kolejno pokazujemy palce zgodnie z ich wymienianiem)
Komentarze
Prześlij komentarz