Przejdź do głównej zawartości

3 sensoryczne zabawy dłońmi i palcami — wierszyki

sensoryczne zabawy dłońmi i palcami
Proste wierszyki z pokazywaniem w zabawny sposób pobudzą zmysł dotyku maluszka i wzbogacą jego słownictwo. Poniższe zabawy paluszkowe uczą orientacji w przestrzeni swojego ciała w obrębie dłoni i zaliczają się do ćwiczeń dotykowych. Można je wykorzystać podczas codziennych masażyków, pobudki lub przytulasków z dzieckiem. Sprawdzą się również, kiedy będzie potrzeba odpoczynku i małego wyciszenia po pełnej emocji zabawie. Przede wszystkim nie wymagają jednak wielkiego zaangażowania i każdy może z nich korzystać.

I. Sensoryczne powitanie to proste i bardzo popularne ćwiczenie wzbogacające zmysł dotyku oraz sprawność motoryki małej. Ponadto nazywa poszczególne charakterystyczne części dłoni, co wzbogaca słownictwo oraz wspiera orientację w obrębie własnego ciała. Ćwiczenie to możemy wykonywać na swoich dłoniach i motywować maluszka do powtarzania ruchów po nas albo witać się z dzieckiem, dotykając swoją dłonią jego dłoni itd.

Gdy się rączki spotykają, 

To od razu się witają  

(podajemy sobie z dzieckiem dłonie / dotykamy dłonią do dłoni jak w klaśnięciu)

Gdy się kciuki spotykają, 

To od razu się witają  

(dotykamy kciukiem kciuka dziecka / lub swoich kciuków)

Gdy się palce spotykają, 

To od razu się witają 

(palcami dotykamy palców dziecka / lub swoich palców)

 

II. Wierszyk Co robi moja ręka? przede wszystkim uwrażliwia zmysł dotyku maluszka, wzbogaca doznania sensoryczne, ale jest też dobrym zwykłym masażykiem i zabawą. Wspiera ponadto rozwój motoryki małej oraz wzbogaca słownictwa, głównie w zakresie onomatopei i nazw czynności.

Co robi moja ręka?

(pokazujemy dłoń i lekko nią machamy)

Głaszcze tak miękko 

(głaszczemy plecki, dłonie, policzki, brzuszek)

Szczypie: aj, aj, aj!

(leciutko podszczypujemy wybrane miejsca: boczki, policzki, nóżki)

Tańczy: hop, hop, hop.

(podskakujemy palcami na brzuszku, pleckach, rękach i nogach maluszka)

Klaszcze: brawo! klap, klap klap.

(klaszczemy)

Mówi dobranoc: pa, pa, pa...

(robimy „pa, pa”, otwierając i zamykając dłoń)

Puka: puk, puk, puk.

(pukamy zgiętym palcem w dłoń dziecka albo plecki)

Drapie: drap, drap, drap.

(lekko drapiemy po pleckach, brzuszku, dłoniach lub policzkach maluszka)

 

III. Wierszyk Ręce oprócz ćwiczeń z zakresu motoryki małej i wzbogacania słownictwa wprowadza dziecko w świat liczb. Dzięki niemu możemy w prosty sposób najpierw zapoznać maluszka z jego ciałem (dłońmi), a następnie nauczyć je liczyć do pięciu. Na to nigdy nie jest za wcześnie.

RĘCE

Mam pięć paluszków u ręki lewej 

(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami)

i pięć paluszków u prawej.

(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami) 

Pięć to niedużo, ale wystarczy

do każdej pracy i do zabawy.

(kręcimy dłońmi w nadgarstkach, a następnie splatamy palce obu dłoni) 

Kciuk, wskazujący, potem środkowy,

po nim serdeczny, na końcu mały.

Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,

Na końcu piąty — trochę nieśmiały.

(kolejno pokazujemy palce zgodnie z ich wymienianiem)


 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Warzywa i owoce — zabawy wspierające zmysły

Zabawy sensoryczne, inaczej zabawy wspierające zmysły, to wszelkie czynności pobudzające właściwe odbieranie świata poprzez układ neuronalny naszego ciała i przetwarzania odczuwanych bodźców. Zachęcają one dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania rzeczywistości wokół . Mają ogromne znaczenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wspierają wielozmysłowe poznawanie otoczenia, rozwój neuronalny i wyostrzają zmysły. Krótko mówiąc, wspierają współdziałanie ciała z umysłem i jest to również nauka przez zabawę. Z powodzeniem można do nich wykorzystać przedmioty codziennego użytku, zabawki, a także owoce czy warzywa, które z natury są dostarczają pełni wrażeń. Pomysł zabawy sensorycznej z jedzeniem to nieraz dodatkowy element zachęcający niejadka bądź „powściągliwego smakosza” do spróbowania nowości. Takie namacalne doświadczanie otoczenia połączone z zabawą zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i stymuluje ich rozwój.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.