Przejdź do głównej zawartości

3 sensoryczne zabawy dłońmi i palcami — wierszyki

sensoryczne zabawy dłońmi i palcami
Proste wierszyki z pokazywaniem w zabawny sposób pobudzą zmysł dotyku maluszka i wzbogacą jego słownictwo. Poniższe zabawy paluszkowe uczą orientacji w przestrzeni swojego ciała w obrębie dłoni i zaliczają się do ćwiczeń dotykowych. Można je wykorzystać podczas codziennych masażyków, pobudki lub przytulasków z dzieckiem. Sprawdzą się również, kiedy będzie potrzeba odpoczynku i małego wyciszenia po pełnej emocji zabawie. Przede wszystkim nie wymagają jednak wielkiego zaangażowania i każdy może z nich korzystać.

I. Sensoryczne powitanie to proste i bardzo popularne ćwiczenie wzbogacające zmysł dotyku oraz sprawność motoryki małej. Ponadto nazywa poszczególne charakterystyczne części dłoni, co wzbogaca słownictwo oraz wspiera orientację w obrębie własnego ciała. Ćwiczenie to możemy wykonywać na swoich dłoniach i motywować maluszka do powtarzania ruchów po nas albo witać się z dzieckiem, dotykając swoją dłonią jego dłoni itd.

Gdy się rączki spotykają, 

To od razu się witają  

(podajemy sobie z dzieckiem dłonie / dotykamy dłonią do dłoni jak w klaśnięciu)

Gdy się kciuki spotykają, 

To od razu się witają  

(dotykamy kciukiem kciuka dziecka / lub swoich kciuków)

Gdy się palce spotykają, 

To od razu się witają 

(palcami dotykamy palców dziecka / lub swoich palców)

 

II. Wierszyk Co robi moja ręka? przede wszystkim uwrażliwia zmysł dotyku maluszka, wzbogaca doznania sensoryczne, ale jest też dobrym zwykłym masażykiem i zabawą. Wspiera ponadto rozwój motoryki małej oraz wzbogaca słownictwa, głównie w zakresie onomatopei i nazw czynności.

Co robi moja ręka?

(pokazujemy dłoń i lekko nią machamy)

Głaszcze tak miękko 

(głaszczemy plecki, dłonie, policzki, brzuszek)

Szczypie: aj, aj, aj!

(leciutko podszczypujemy wybrane miejsca: boczki, policzki, nóżki)

Tańczy: hop, hop, hop.

(podskakujemy palcami na brzuszku, pleckach, rękach i nogach maluszka)

Klaszcze: brawo! klap, klap klap.

(klaszczemy)

Mówi dobranoc: pa, pa, pa...

(robimy „pa, pa”, otwierając i zamykając dłoń)

Puka: puk, puk, puk.

(pukamy zgiętym palcem w dłoń dziecka albo plecki)

Drapie: drap, drap, drap.

(lekko drapiemy po pleckach, brzuszku, dłoniach lub policzkach maluszka)

 

III. Wierszyk Ręce oprócz ćwiczeń z zakresu motoryki małej i wzbogacania słownictwa wprowadza dziecko w świat liczb. Dzięki niemu możemy w prosty sposób najpierw zapoznać maluszka z jego ciałem (dłońmi), a następnie nauczyć je liczyć do pięciu. Na to nigdy nie jest za wcześnie.

RĘCE

Mam pięć paluszków u ręki lewej 

(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami)

i pięć paluszków u prawej.

(pokazujemy dłoń i poruszamy kolejno paluszkami) 

Pięć to niedużo, ale wystarczy

do każdej pracy i do zabawy.

(kręcimy dłońmi w nadgarstkach, a następnie splatamy palce obu dłoni) 

Kciuk, wskazujący, potem środkowy,

po nim serdeczny, na końcu mały.

Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,

Na końcu piąty — trochę nieśmiały.

(kolejno pokazujemy palce zgodnie z ich wymienianiem)


 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Strategie terapeutyczne i praktyczne informacje, jak ćwiczyć zmysł smaku (SI)

Smak to jeden z głównych zmysłów i jak pozostałe rozwija się już w życiu płodowym. Wydaje się mniej ważny od pozostałych, ale przecież, gdybyśmy nie odczuwali smaku potraw, jak dużo moglibyśmy zjeść? Czy wyczulibyśmy zagrożenie w jedzeniu (np. zepsucie, toksyny), jeśli nie spróbowalibyśmy go? Dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć zmysł smaku od urodzenia, zwłaszcza gdy pojawiają się dysfunkcje w jego zakresie.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej , czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.