Przejdź do głównej zawartości

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej, czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.

Motorykę małą w zakresie ręki warto rozwijać tym bardziej, że ośrodek w mózgu nadzorujący te ruchy znajduje się blisko ośrodka mowy i pamięci, co dodatkowo stymuluje te dwa ostatnie. Dokładniej o tym w artykule o związku ręki z mową. Do tego ćwiczenia dłoni wspierają integrację sensoryczną i rozwój zmysłu dotyku.
 
Ćwiczenia z motoryk małej to nie tylko czynności związane z nauką szkolną. Oto inspiracje z codziennej aktywności dziecka i nie tylko. Zabawy, które warto wybierać ze względu na ich wpływ na rozwój, a także pod kątem zainteresowań.

 Przykładowe zabawy i ćwiczenia motoryki małej:

  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
  • strząsanie wody z palców
  • nawlekanie koralików
  • przewlekanie/przeplatanie sznurków, wstążek, tasiemek, sznurowadeł
  • kwietne obrazki (wtykanie kwiatów w tekturowe szablony) 
  • sianie i sadzenie roślin (np. w ramach wiosennych eksperymentów)
  • wieszanie ubranek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami
  • rysowanie/malowanie według wzoru lub precyzyjne
  • malowanie jajek na Wielkanoc
  • kolorowanie gipsowych figurek
  • kolorowanie malowanek, książeczek do malowania
  • kalkowanie obrazków (przez kalkę lub pod światło na szybie)
  • obrysowywanie szablonów
  • zabawy pinezkowe (wciskanie pinezek w tablicę, wyciąganie ich, tworzenie kształtów)
  • zabawy paluszkowe (wierszyki z pokazywaniem, masażyki, miganie)
  • zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka, guziczki, kamyczki) dwoma palcami (chwyt pęsetowy kciukiem i palcem wskazującym)
  • zrywanie drobnych kwiatuszków (np. polne stokrotki, bratki) chwytem pęsetowym
  • cięcie po narysowanych liniach (prostych i falistych)
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
  • wycinanie kształtów z papieru (prostych, a stopniowo coraz bardziej skomplikowanych)
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
  • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej
  • lepienie z piasku
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
  • zabawy pacynką
  • przyszywanie i przewlekanie guzików
  • szycie prostymi ściegami
  • haftowanie prostych i coraz bardziej skomplikowanych wzorów
  • krążenia palcami — jednego palca wokół drugiego nieruchomego lub obu wokół siebie
  • ćwiczenia dłoni — krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania, wkręcanie żarówek (zob. 3 sensoryczne wierszyki do ćwiczenia dłoni i palców)
  • naprzemienne ściskanie piłeczek, kamyczków, kasztanów, miękkich piłeczek, gąbki
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek
  • rysowanie patykiem po ziemi
  • rysowanie kredą po chodniku
  • faliste ruchy ramion — zabawa w przylot i odlot bocianów, polowanie myszołowa itp.
  • zabawa w naukę pływania żabką
  • zabawa w pociągi — ruch rąk naśladuje obroty kół (połączenie z ćwiczeniem motoryki dużej)
  • zabawa w gotowanie obiadu (wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany)
  • gry w pchełki, bierki, karty, memo
  • gra w kręgle
  • układanie puzzli
  • budowanie z klocków (np. drapaczy chmur, zwierzątek)
  • rzucanie woreczków lub piłeczek do celu albo „kto dalej”
  • toczenie piłki do dołka
  • przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
  • układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
  • układanie kształtów z patyczków, na przykład płotów, domków, choinek.

Dzięki dobrze rozwiniętym umiejętnościom z zakresu motoryki małej dziecko jest w stanie manewrować ołówkiem, długopisem, pędzlem, sztućcami, nożyczkami, tym samym odnosząc później sukcesy w pisaniu, rysowaniu oraz wycinaniu. Ćwicząc precyzję z tego zakresu będzie ponadto rozwijać swój umysł.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Warzywa i owoce — zabawy wspierające zmysły

Zabawy sensoryczne, inaczej zabawy wspierające zmysły, to wszelkie czynności pobudzające właściwe odbieranie świata poprzez układ neuronalny naszego ciała i przetwarzania odczuwanych bodźców. Zachęcają one dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania rzeczywistości wokół . Mają ogromne znaczenie dla ich prawidłowego rozwoju. Wspierają wielozmysłowe poznawanie otoczenia, rozwój neuronalny i wyostrzają zmysły. Krótko mówiąc, wspierają współdziałanie ciała z umysłem i jest to również nauka przez zabawę. Z powodzeniem można do nich wykorzystać przedmioty codziennego użytku, zabawki, a także owoce czy warzywa, które z natury są dostarczają pełni wrażeń. Pomysł zabawy sensorycznej z jedzeniem to nieraz dodatkowy element zachęcający niejadka bądź „powściągliwego smakosza” do spróbowania nowości. Takie namacalne doświadczanie otoczenia połączone z zabawą zachęca maluchy do poznawania, odkrywania i stymuluje ich rozwój.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy. 

Co malować kredą - rozwojowa zabawa na powietrzu

Pogoda wiosenna, letnia, a nawet jeszcze jesienna sprzyja spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Nie zawsze możemy wychodzić do parku, lasu, ogrodu czy na łąkę. Miejscem zabaw dzieci są także boiska, place, podwórka. Cofnijmy się pamięcią do czasów własnego dzieciństwa i przypomnijmy sobie, jakie wspaniałe zastosowanie może mieć kreda. Nietrudno o znalezienie powierzchni zabetonowanej, wyłożonej kostką lub zalanej asfaltem, przez co nadającej się do tworzenia obrazków i ubarwiania szarości. Ciekawą i twórczą zabawą dla dzieci w takim miejscu jest zwykłe-niezwykłe rysowanie kredą.