Przejdź do głównej zawartości

Jak ćwiczyć motorykę małą?

Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej, czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.

Motorykę małą w zakresie ręki warto rozwijać tym bardziej, że ośrodek w mózgu nadzorujący te ruchy znajduje się blisko ośrodka mowy i pamięci, co dodatkowo stymuluje te dwa ostatnie. Dokładniej o tym w artykule o związku ręki z mową. Do tego ćwiczenia dłoni wspierają integrację sensoryczną i rozwój zmysłu dotyku.
 
Ćwiczenia z motoryk małej to nie tylko czynności związane z nauką szkolną. Oto inspiracje z codziennej aktywności dziecka i nie tylko. Zabawy, które warto wybierać ze względu na ich wpływ na rozwój, a także pod kątem zainteresowań.

 Przykładowe zabawy i ćwiczenia motoryki małej:

  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
  • strząsanie wody z palców
  • nawlekanie koralików
  • przewlekanie/przeplatanie sznurków, wstążek, tasiemek, sznurowadeł
  • kwietne obrazki (wtykanie kwiatów w tekturowe szablony) 
  • sianie i sadzenie roślin (np. w ramach wiosennych eksperymentów)
  • wieszanie ubranek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami
  • rysowanie/malowanie według wzoru lub precyzyjne
  • malowanie jajek na Wielkanoc
  • kolorowanie gipsowych figurek
  • kolorowanie malowanek, książeczek do malowania
  • kalkowanie obrazków (przez kalkę lub pod światło na szybie)
  • obrysowywanie szablonów
  • zabawy pinezkowe (wciskanie pinezek w tablicę, wyciąganie ich, tworzenie kształtów)
  • zabawy paluszkowe (wierszyki z pokazywaniem, masażyki, miganie)
  • zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka, guziczki, kamyczki) dwoma palcami (chwyt pęsetowy kciukiem i palcem wskazującym)
  • zrywanie drobnych kwiatuszków (np. polne stokrotki, bratki) chwytem pęsetowym
  • cięcie po narysowanych liniach (prostych i falistych)
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
  • wycinanie kształtów z papieru (prostych, a stopniowo coraz bardziej skomplikowanych)
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
  • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej
  • lepienie z piasku
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
  • zabawy pacynką
  • przyszywanie i przewlekanie guzików
  • szycie prostymi ściegami
  • haftowanie prostych i coraz bardziej skomplikowanych wzorów
  • krążenia palcami — jednego palca wokół drugiego nieruchomego lub obu wokół siebie
  • ćwiczenia dłoni — krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania, wkręcanie żarówek (zob. 3 sensoryczne wierszyki do ćwiczenia dłoni i palców)
  • naprzemienne ściskanie piłeczek, kamyczków, kasztanów, miękkich piłeczek, gąbki
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek
  • rysowanie patykiem po ziemi
  • rysowanie kredą po chodniku
  • faliste ruchy ramion — zabawa w przylot i odlot bocianów, polowanie myszołowa itp.
  • zabawa w naukę pływania żabką
  • zabawa w pociągi — ruch rąk naśladuje obroty kół (połączenie z ćwiczeniem motoryki dużej)
  • zabawa w gotowanie obiadu (wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany)
  • gry w pchełki, bierki, karty, memo
  • gra w kręgle
  • układanie puzzli
  • budowanie z klocków (np. drapaczy chmur, zwierzątek)
  • rzucanie woreczków lub piłeczek do celu albo „kto dalej”
  • toczenie piłki do dołka
  • przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
  • układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
  • układanie kształtów z patyczków, na przykład płotów, domków, choinek.

Dzięki dobrze rozwiniętym umiejętnościom z zakresu motoryki małej dziecko jest w stanie manewrować ołówkiem, długopisem, pędzlem, sztućcami, nożyczkami, tym samym odnosząc później sukcesy w pisaniu, rysowaniu oraz wycinaniu. Ćwicząc precyzję z tego zakresu będzie ponadto rozwijać swój umysł.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Strategie terapeutyczne i praktyczne informacje, jak ćwiczyć zmysł smaku (SI)

Smak to jeden z głównych zmysłów i jak pozostałe rozwija się już w życiu płodowym. Wydaje się mniej ważny od pozostałych, ale przecież, gdybyśmy nie odczuwali smaku potraw, jak dużo moglibyśmy zjeść? Czy wyczulibyśmy zagrożenie w jedzeniu (np. zepsucie, toksyny), jeśli nie spróbowalibyśmy go? Dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć zmysł smaku od urodzenia, zwłaszcza gdy pojawiają się dysfunkcje w jego zakresie.

Zabawy sensoryczne na deszczowy dzień

  W czasie deszczu dzieci się nudzą. To ogólnie znana rzecz... Polecam! Genialny utwór! I taki prawdziwy. Jednakże niepogodę za oknem można wykorzystać w ciekawy sposób i pobawić się z dzieckiem tak, aby czegoś się nauczyło. Nie tylko nudziło...  Deszczowa pogoda rewelacyjnie wspiera rozwój sensoryczny, psychoruchowy i neuronalny . W dużej mierze rozwija kreatywność oraz wyobraźnię dziecka, a także wpływa na jego wizję świata. Telewizor bądź gry nie są w tym wypadku korzystną alternatywą, ponieważ odbierają możliwość wyczarowania czegoś samemu oraz wymyślenia własnego sposobu zabawy.