Motoryką małą nazywamy ogólnie sprawność dłoni, palców oraz aparatu artykulacyjnego, w przeciwieństwie do motoryki dużej, czyli sprawności fizycznej całego ciała. Podczas czynności angażujących motorykę dużą wykorzystywane są bowiem mięśnie oraz ścięgna w całym organizmie, natomiast motoryka mała korzysta z mięśni dłoni oraz palców. Jest to niezwykle ważne dla precyzyjnych aktywności, jak: rysowanie, pisanie, rozpinanie i zapinanie guzików, rzepów oraz suwaków, wycinanie, szycie, wiązanie sznurowadeł bądź posługiwanie się sztućcami.
Motorykę małą w zakresie ręki warto rozwijać tym bardziej, że ośrodek w mózgu nadzorujący te ruchy znajduje się blisko ośrodka mowy i pamięci, co dodatkowo stymuluje te dwa ostatnie. Dokładniej o tym w artykule o związku ręki z mową. Do tego ćwiczenia dłoni wspierają integrację sensoryczną i rozwój zmysłu dotyku.
Ćwiczenia z motoryk małej to nie tylko czynności związane z nauką szkolną. Oto inspiracje z codziennej aktywności dziecka i nie tylko. Zabawy, które warto wybierać ze względu na ich wpływ na rozwój, a także pod kątem zainteresowań.
Przykładowe zabawy i ćwiczenia motoryki małej:
- swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
- strząsanie wody z palców
- nawlekanie koralików
- przewlekanie/przeplatanie sznurków, wstążek, tasiemek, sznurowadeł
- kwietne obrazki (wtykanie kwiatów w tekturowe szablony)
- sianie i sadzenie roślin (np. w ramach wiosennych eksperymentów)
- wieszanie ubranek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami
- rysowanie/malowanie według wzoru lub precyzyjne
- malowanie jajek na Wielkanoc
- kolorowanie gipsowych figurek
- kolorowanie malowanek, książeczek do malowania
- kalkowanie obrazków (przez kalkę lub pod światło na szybie)
- obrysowywanie szablonów
- zabawy pinezkowe (wciskanie pinezek w tablicę, wyciąganie ich, tworzenie kształtów)
- zabawy paluszkowe (wierszyki z pokazywaniem, masażyki, miganie)
- zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka, guziczki, kamyczki) dwoma palcami (chwyt pęsetowy kciukiem i palcem wskazującym)
- zrywanie drobnych kwiatuszków (np. polne stokrotki, bratki) chwytem pęsetowym
- cięcie po narysowanych liniach (prostych i falistych)
- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
- wycinanie kształtów z papieru (prostych, a stopniowo coraz bardziej skomplikowanych)
- ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
- modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej
- lepienie z piasku
- rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
- zabawy pacynką
- przyszywanie i przewlekanie guzików
- szycie prostymi ściegami
- haftowanie prostych i coraz bardziej skomplikowanych wzorów
- krążenia palcami — jednego palca wokół drugiego nieruchomego lub obu wokół siebie
- ćwiczenia dłoni — krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania, wkręcanie żarówek (zob. 3 sensoryczne wierszyki do ćwiczenia dłoni i palców)
- naprzemienne ściskanie piłeczek, kamyczków, kasztanów, miękkich piłeczek, gąbki
- zwijanie palcami chusteczek, apaszek
- rysowanie patykiem po ziemi
- rysowanie kredą po chodniku
- faliste ruchy ramion — zabawa w przylot i odlot bocianów, polowanie myszołowa itp.
- zabawa w naukę pływania żabką
- zabawa w pociągi — ruch rąk naśladuje obroty kół (połączenie z ćwiczeniem motoryki dużej)
- zabawa w gotowanie obiadu (wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany)
- gry w pchełki, bierki, karty, memo
- gra w kręgle
- układanie puzzli
- budowanie z klocków (np. drapaczy chmur, zwierzątek)
- rzucanie woreczków lub piłeczek do celu albo „kto dalej”
- toczenie piłki do dołka
- przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
- „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
- układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
- układanie kształtów z patyczków, na przykład płotów, domków, choinek.
Dzięki dobrze rozwiniętym umiejętnościom z zakresu motoryki małej dziecko jest w stanie manewrować ołówkiem, długopisem, pędzlem, sztućcami, nożyczkami, tym samym odnosząc później sukcesy w pisaniu, rysowaniu oraz wycinaniu. Ćwicząc precyzję z tego zakresu będzie ponadto rozwijać swój umysł.
Komentarze
Prześlij komentarz